Kahraman Maraş ilinin Afşin ilçesinde Ashab-ı Kehf mağarasıbulunmaktadır. Mağaranın önünemiladi 377?de Kral Teodus tarafından bir İsa Kilisesi yaptırılmıştır. O devirdeAfşin, Romalıların önemli bir vilayeti olan Kapadokya?nın sınırları içincebulunmaktaydı. Müslümanlar burayıfethedince Ashab-ı Kehf mağarasının yanına mescit inşa etmişler, Selçuklulardöneminde külliye yaptırmışlar, bu eserlerin yaşaması için gelirlervakfedilmiştir. Dulkadirli döneminde burası imar edilerek ilave vakıflaryapılmıştır. Arşiv belgelerinde vakfedilen arazi, köy, mezra, yaylak ve cemaatisimleri belirtilmiştir.
Hıristiyanlığın ilkdönemlerinde, Allah?ın varlığına inanmış insanlar, yönetimden ve
baskılardan kaçarakEnjülos Dağı?nda bir mağaraya saklandı. Yanlarında çobanın köpeği Katmir devardı. Bu yedi kişi, mağarada uykuya daldı. 309 yıl devam eden bir uykudansonra uyandılar. Hiç birisi, bu durumun farkında değildi. Karınları acıktı.İçlerinden Maksimilyanus?u ekmekalmak için çarşıya, Philadelphia Kenti?ne gönderdiler. Fırıncı parayıtanımadığı ve çok eski olduğu için almadı. Söylencelere göre, bu efsanekişilere, Eshab-ı Kehf veya Ashab- Kehf, Yedi Uyurlar denir. Kur?anı KeriminXVIII. Suresinde anlatılan bu kişiler hakkında Müslümanve Hıristiyan
yazarlar çeşitlibilgiler vermiştir. Sayılarının yedi olduğu rivayet edilmektedir. Kehf Suresi,9. Ayet: ?Sen, hikâyeleri kitabelere gecen mağara ehlinin başından geçenleri en
meraka değer, en gizemliayetlerimizden bir olarak görüyorsun, öyle mi ?
Afşin?e çok yakın ve sarp birvadide bulunan mağara, insanın yaşamasına uygun bir durumdadır. İçinde içilensuyun bulunduğu mağaranın yönü kuzey batıya bakmaktadır. Kehf Suresi?ndebelirtildiği gibi güneş sabah ve akşam mağaraya teğet geçerek değmektedir. BugünAfşin?de Ashab-ı Kehf olayı, nesilden nesile anlatılarak canlı bir şekildemuhafaza edilmektedir. Şehirde yaşayan insanlar arasında Ashab-ı Kehf?insimleri yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Halk Ashab-ı Kehf gençlerininanısını yaşatmak için bunların isimlerini çocuklarına koymaktadır.
AFŞİNESHAB-I KEHF KÜLLİYESİ
Kutsalmağarayıda içine alan Külliye Afşin?in altı km kuzeybatısında küçük bir dağüzerindedir. Külliyede dört eser bulunur. Bunların üçü külliyenin esasınıteşkil etmektedir. Dördüncüsü ise çok sonra Dulkadırlılar zamanında yapılmışbir ilavedir.Külliyenin de içinde bulunduğu Afşin K.Maraşiline bağlı ilçe merkezidir. Denizden 1000 metrenin çok üstünde yüksekliğesahip bir ovanın üzerinde bulunur. Bu ova oldukça geniş olup dört tarafı dağlarile çevrilidir. Yörenin eski çağ ile orta çağın ilk yarısında, şehri ve merkeziAfşin?dir. Kuran?ı Kerimde; Eshabı-lKehf mağara arkadaşları demektir. Eshabı-l Kehf ile ilgili ayetler Kuran-ıKerim XVIII süresinde bulunmaktadır.bu surenin ayetleri mekkede nazil olupEshabı-l kehf ve Yedi uyurların tanrının mucizesi olduğunu hikmetlerini veakıbetlerini geniş anlamda kapsamaktadır. Tarih ve Tefsir eserlerinde iseEshabı-l Kehf hakkında birçok eser bırakılmasa rağmen en detaylı bilgilerizamanın bilim adamlarından Taberi tarafından kaleme alınmıştır. Bu eser dahasonrada bir çok bilim adamına ışık tutarak günümüze kadar gelmiştir. Taberi?ninverdiği bilgilere göre Eshabı-l Kehf Tanrıya iman eden gençler olup, puta tapanbir kavimin mensubu iken Tanrı onlara doğru yolu göstermiş, onların amacı iseHazreti isa?nın yolundan gitmek ve İslamiyet inancını taşımaktı. O tarihinHükümdarlarından Dakyanus gençlerin dinlerinden ayrıklarını haberini alınca,onları yakalamaya çalıştı fakat gençler dinlerinde sebat ederek Nihlus adlı birmağaraya sığındılar. Geceyi geçirmek için girdikleri mağarada yanlarında çiftçiarkadaşlarının köpekleri Kıtmirde bulunuyordu Allah?ın takdiri ile zulümdenkaçan gençlerin inançlarıyla yüzyılın süren bir uykuya daldılar veuyandıklarında zulüm bitmiş olup halkımız arasında bugüne kadar ruhani olarakdeğerini korumuşlardır
Yedi uyurların ismi şu şekildedir:
Yemliha, Mekselina, Mislina, Mernuş, Dekarnuş, Şazenuş, Kafetatayuş
Arif doğan