Ashabı-ı Kehf
Ashab:Arapça kökenli kelime arkadaşlar, arkadaş grubu anlamındadır.
Kehf:Arapça kökenli kelime mağara , sığınacak yer anlamındadır.
Mağaraarkadaşları başlığını taşıyan bu çalışmamızda ashabı kehfin ne zaman yaşadığı,nerde yaşadığı, Kuran?da ashabı kehf ve ashabı kehfin isimleri konularındamalumat aktaracağız.
1.) Ashab-ı Kehf ne zaman yaşamıştır?
Ashabı-ı Kehf in ne zaman yaşadığı hususunda konu ile ilgili eserlerde değişik zamanlargösterilmektedir. Ashâb-ı Kehf in Hz. İsa (a.s.) dan önce yaşadığını ve Hz. İsa?nın da kavmine bunların hikayelerini bildirdiğini iddiaetmektedirler.Bu görüş, fazla itibar görmemiştir. Hakim olan görüşe göre, bu gençler, Hz. İsa?(a.s.) dan sonra yaşamışlardır. Hz. İsa?(a.s.) nın dinine mensup (Hıristiyan) olan bir topluluk, zamanla bu dinin esaslarından ayrılmışve özellikle zalim bir hükümdar insanları zorla bu dinin esaslarındansaptırmaya çalışmıştır. Bu zalim hükümdarın isminin Dakyanus veya Dekyanus olduğu kesin gibidir.
2.) Ashab-ı Kehfnerede yaşamıştır?
Ashabı-ı Kehf'in yaşadığı yer konusunda birkaçiddia vardır
Ashabı-ı Kehf olayının kahramanı olan gençler ?Efsus? şehrindeyaşıyorlardı. Dünya üzerinde halen ?Ashabı-ı Kehf olayı bizim ülkemizde yaşandıEfsus bizim kentimizdir. ? diyerek mucizevi olayı sahiplenen 33 kent var. Buşehirlerden biri de Tarsus. Afşin ve İzmir Efes de bunların arasında.
.Hemen hemen tüm Hıristiyan kaynaklar, gençlerin sığındıkları mağaranınbulunduğu yer olarak Efes'i gösterirler. Bazı Müslüman araştırmacı ve Kuranyorumcuları da Efes konusunda Hıristiyanlarla hemfikirdirler. Bazıları dabölgenin Efes olmadığını uzun uzadıya açıkladıktan sonra, olayın geçtiği yerinTarsus olduğunu ispatlamaya çalışmışlardır.
3.)Kuran-ı Kerimde Ashabı Kehf?
Mağara halkı anlamına gelen Ashabı-ı Kehfadıyla Kuranın 18. suresi olan Kehf suresinde 9 ile 21. ayetler arasında geçer.Biz burada ayetlerin bazılarını zikredeceğiz.
?Sen, Ashabı-ı Kehf ve Rakîm?i bizimayetlerimizden hayret edilecek bir şey mi zannediyorsun?? (Kehf, 18/9) Buayetten başlayarak, Kur?ân-ı Kerim, 26. âyete kadar bize Ashabı-ı Kehf?inserencâmesini anlatır; anlatır ama Ashabı-ı Kehf?in sayıları hakkında net birbilgi vermez. Zira ayette çeşitli insanların değişik görüşleriyle bazı rakamlarsöyledikleri nakledilmekte, ancak bunlardan hangisinin isabetli olduğusöylenmemekte ve adetleri ile alakalı bilgi doğrudan doğruya Cenabı-ı Hakk?ınilmine havale edilmektedir. Konuyla alakalı ayette onlar hakkında şöyle denir:?İnsanların kimi, ?Onlar, üç kişi, dördüncüsü de köpekleri idi.? diyecekler.Bazıları da, ?Beş kişi, altıncısı köpekleri idi.? diyecekler. Bunların hepsigayb hakkında tahmin yürütmekten başka bir şey değildir. Kimileri de, ?Onlaryedi kişi olup sekizincisi köpekleri idi.? derler. De ki: ?Onların sayısınıancak Rabbim bilir.?? (Kehf, 18/22)
4.)Ashabı-ı Kehf? in isimleri?
İbni İshak?a göre Yedi Uyurlar?ın sayısı 8'dir dokuzuncu köpekleridir. Buna göre: 1- Meksemlina 2-Mahsemlina3-Yemliha 4-Martus 5-Kesutunis 6-Bironis 7-Rosmünis 8-Batünis 9-Kalüs. Diğerbir söylenti de Hz. Ali?dendir. Buna göre Eshab-Kehf?in isimlerinin 7 olduğu, köpekleri ile 8 ettikleri belirtilir.Buna göre: 1-Yemliha 2-Mekselina 3-Mislina 4-Mernuş 5-Tebernuş 6-Sazenuş 7-Kefeştetayuş 8-Kıtmir.Bazı inananlara göre Hz. Peygambere Cebrail tarafından bu sayı iletilmiştir.Halk bu isimleri ezbere bilmektedir.